Mokhallad Rasem

Over Mokhallad Rasem

Mokhallad Rasem (Bagdad, 1981) volgt in Bagdad zowel een regie- als een acteursopleiding. Zijn eerste theaterproducties maakt hij ook in die stad. Maar de oorlog in Irak geeft zijn leven een andere wending en sinds 2005 woont en werkt hij in België.

Zijn theaterwerk is flitsend en fysiek, associatief en fragmentarisch opgebouwd, helder en beeldend in zijn ideeën. Een nieuwe stem in het theaterlandschap. Zo laat hij zich opmerken met ‘Irakese Geesten’ (creatieprijs Theater aan Zee 2010, selectie Vlaams Theaterfestival 2010) en met ‘Monde.com (Facebook)’ (Kunstenfestivaldesarts 2011). Sinds 2013 is hij als vast maker verbonden aan Toneelhuis waar hij zich concentreert op het Europese repertoire: ‘Hamlet’, ‘Othello’ en ‘Romeo and Juliet’ van Shakespeare. Het gaat Mokhallad Rasem daarbij niet om een tekstgetrouwe enscenering van die stukken. Hij gaat op zoek naar de kernthema’s ervan en creëert van daaruit zijn eigen universum, waarin het beeld, de stilte en de fysieke aanwezigheid van zijn spelers even belangrijk zijn als de woorden en het verhaal. ‘Romeo & Julia’ gaat in première in april 2013. Met die voorstelling neemt hij deel aan het Young Directors Project 2013 op de Salzburger Festspiele en wordt door de jury als winnaar gekozen uit vier geselecteerde jonge makers. Op het einde van het seizoen 2012-2013 nodigt Mokhallad vier bevriende theatermakers uit (Lotte van den Berg, Yousif Abbas, Kristian Al Droubi en Gökhan Shapolski Girginol) en vraagt ieder van hen een voorstelling van twintig minuten te maken rond het thema wachten. Het resultaat wordt getoond in een eendaags festival en vertrekt daarna op tournee. Mokhallad Rasems eigen bijdrage aan ‘Wachten’ wint in 2014 de derde prijs op het BEfestival in Birmingham; die prijs levert in datzelfde jaar een uitgebreide tournee op door het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In november 2013 gaat ‘Djinny’ in première, een feeërieke kindervoorstelling over gemis, in een productie van De Maan waarbij Mokhallad tekent voor de regie. In het kader van GEN2020 regisseert hij voor ’t Arsenaal (Mechelen) het schimmenspel ‘Life’s but a walking shadow’. In april 2014 gaat zijn tweede Shakespeare-productie in première: ‘Hamlet Symphony’, waarin hij een hommage brengt aan zijn gestorven vader. Nog in 2014 regisseert Rasem ‘Closed Curtains’, een stuk over de lijdensweg van de gecensureerde Iraanse cineast Jafar Panahi in een coproductie tussen t,arsenaal mechelen en Theater Malpertuis. Met een aantal performers afkomstig uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika maakt hij in februari 2015 ‘Body Revolution’, een installatie en performance over de effecten van geweld en lijden op het lichaam. Kort daarna volgt ‘Othello’, Rasems bewerking van Shakespeare’s klassieker voor drie acteurs. In het najaar van 2015 regisseert Mokhallad Rasem een bewerking van ‘De kinderjaren van Jezus’ van Coetzee. In het voorjaar van 2016 voert hij de regie voor ‘PAX Europa’, een coproductie van DNA (NL), t,arsenaal en Toneelhuis. Intussen bereidt Mokhallad Rasem een aantal nieuwe projecten voor: naast ‘Zielzoekers’ werkt hij dit jaar aan ‘Looking for Oresteia’ en ‘Young Baghdad’.

Els Van Steenberghe sprak met Mokhallad Rasem over ‘Zielzoekers’. Klik hier voor het interview.